Research en development (r&d) en innovatie zakken weg in Nederland. Er zijn zorgen over het kennispeil van organisaties. Toch lopen er heel wat visionaire ondernemers rond en zijn er talloze organisaties die de creativiteit en productvernieuwing juist weten aan te jagen. Hun geheim? Sociale innovatie.
Volberda: “Het idee dat innoveren iets louter technisch is, is achterhaald. Productvernieuwingen komen niet alleen meer van mannen in stofjassen die zich ophouden in afgeschutte ruimtes. Ze ontstaan juist steeds meer op de werkvloer (die ook een kantoorruimte kan zijn), op afdelingen, in het contact met klanten en toeleveranciers, in samenwerkingsverbanden met opleidingen en kennisinstituten, via uitwisseling op het web. Maar ze ontstaan ook toevallig, tijdens een gesprek bij de koffieautomaat, of in de mailwisseling met een klant. Ze gedijen bij vertrouwen, openheid en tolerantie voor mislukkingen.”
Aan de hand van bezoeken aan sociaal innovatieve bedrijven en gesprekken met deskundigen wordt in dit boek uiteengezet hoe sociaal innoveren werkt en wat het oplevert. De conclusie: met simpele ingrepen zijn enorme winsten te boeken.
Jaar van uitgave | 2011 |
Aantal pagina’s | 135 |
Uitvoering | hardcover |
Formaat | 248 x 176 x 13 |
ISBN | 9789490463175 |
NUR | 801 |