Is het nog mogelijk een strategie te ontwikkelen in een onvoorspelbare wereld? Naarmate de bedrijfsomgeving turbulenter wordt, lijkt het nut van strategische plannen af te nemen. Traditionele benaderingen van strategievorming hebben de afgelopen jaren dan ook sterk aan relevantie ingeboet.
Wat morgen brengt weet niemand. Toch blijkt dat succesvolle organisaties nog altijd plannen maken en strategisch handelen. Niet alleen op de korte termijn. Sterker nog: naarmate de omgeving turbulenter wordt, kijken zij verder vooruit. Bijvoorbeeld welke maatschappelijke waarde zij op lange termijn willen realiseren. Er is geen sprake van het einde van strategie, wel van de opkomst van een nieuwe vorm van strategie: een wendbare strategie.
Dit boek introduceert het nieuwe concept wendbare strategie om het fenomeen van het naast elkaar bestaan van de korte termijn- met de lange termijnstrategie te verklaren. Door zes principes van wendbare strategie te volgen, zijn organisaties in staat om te gaan met een dynamische bedrijfsomgeving. Het helpt hen koers te houden en flexibel te blijven.
Het fenomeen wendbare strategie wordt geïllustreerd in een aantal bedrijfscases. In combinatie met een grootschalig onderzoek geeft dit boek een diepgaand overzicht van de stand van zaken van het denken over strategie in het Nederlandse bedrijfsleven.
Ard-Pieter de Man is zelfstandig adviseur en adviseert raden van bestuur en directies
over strategie, organisatie en samenwerkingsvragen. Met name externe samenwerking
en digitale ecosystemen hebben zijn aandacht. Daarnaast is hij hoogleraar Management
Studies aan de School of Business and Economics van de Vrije Universiteit
Amsterdam.
Ludwig Hoeksema houdt zich als partner van Strategic Management Centre bezig
met vraagstukken op het gebied van strategie, goed bestuur en toezicht. Hij vervult
toezichthoudende rollen bij Rabobank, Stichting CED Groep en EVC Centrum Vigor.
Tenslotte is hij docent bij de School of Business & Economics van de Vrije Universiteit
Amsterdam.
Anna Plotnikova is assistant professor Strategic Change aan de Vrije Universiteit Amsterdam,
School of Business and Economics. Haar onderzoek ligt op het gebied van
processen en praktijken voor het maken van strategie. Ze is in het bijzonder geïnteresseerd
in ‘open strategy’ en de rollen.
Jaar van uitgave | 2022 |
Aantal pagina’s | 144 |
Uitvoering | Paperback |
Formaat | 17 x 24 cm |
ISBN | 9789490463984 |
NUR | 801 |